Naşterea tragediei - Friedrich Nietzsche


Naşterea tragediei
Friedrich Nietzsche
Abstract
Nitzsche argumentează faptul că tragedia antică greacă a fost cea mai înaltă formă a artei, datorită mixturii celor două elemente componente, apolinic şi dionisiac, care se contopesc într-un tot unitar permiţându-i spectatorului să experimenteze întregul spectru al condiţiei umane. Elementul dionisiac se regăsea în corul muzical, în timp ce elementul apolinic se deosebea în dialogul care înfăptuia simbolismul revelaţiei dionisiace. În principiu abstractul dionisiac prindea formă prin spiritual apolinic. Premergătoare tragediei antice a fost arta plastică a sculpturii care surprindea reprezentarea apolinică a lumii. După timpul lui Eschyl şi Sofocle a  fost o era în care tragedia a murit sub influenţa scriitorilor, poeţilor precum Euripide şi a conceptului omului teoretic rezultat de Socrate. Nitzsche concluzionează că renaşterea tragediei poate fi posibilă prin rebalansarea apolinicului cu dionisiacul în arta modernă prin operele lui Richard Wagner. Prezenta lucrare este o recenzie la lucrarea de referință a lui Friedrich Nietzsche, Nașterea tragediei. Voi analiza întreaga lucrare, punctând cele mai importante aspecte ale operei și ajungând la concluziile pe care le-am extras în urma acestui studiu.
Grecii antici îşi exprimau teoriile ezoterice prin sculptură, în figurile zeilor pe care-i slăveau. Tragedia antică ia naştere printr-un miracol metafizic al “voinţei” eline, care face ca pornirile apolinice şi dionisiace, care se aflau în contrast, să se contopească într-o operă de artă atotcuprinzătoare. Cele două zeităţi ale artei Apollo[1] şi Dionysos[2] simbolizează contrastul dintre artele plastice (poezia, sculptura) şi neplastice (muzica), între vis şi beţie.
(...) “cea mai reală iluzie a omului i se dezvăluie în vis: toată arta poetică nu este decât o tălmăcire a visurilor adevărate”.[3]
Conform lui Nietzsche, omul cu spirit filosofic priveşte dincolo de aparența realităţii perceptibile şi simte sursa ascunsă a tot ceea ce este. În acelaşi mod, omul cu simţ artistic percepe “atot - înţelegerea” ca şi întreaga “comedie divină” a vieţii cu infernul ei. Chiar dacă acesta conştientizează că totul este aparenţă, iluzie, el participă cu toată fiinţa sa la scena visului. Apollo zeul prevestitor, stăpâneşte iluzia lumii intrinsece a visului. Apollo întruchipează frumuseţea, lumina şi perfecţiunea. Toate însuşirile lui Apollo înmagazinează înţelepciunea aparenţelor care subjugă omul prin “principium individuationis”. [4] Atunci când “principium individuationis” este încălcat omul este cuprins de groază, simţindu-se înşelat de iluzie, dar în acelaşi timp, din străfundul său şi al naturii se naşte extazul, esenţa dionisiacului, prin analogie cu beţia. Dionisiacul conduce spre totală uitare şi renunţare la sine. Prin vraja dionisiacului se restabileşte unitatea dintre om şi semenii săi, în acelaşi timp cu unitatea dintre om şi natură. Totul se învârte în jurul misteriosului “Unic - originar”. Omul se transformă din artist în operă de artă şi se manifestă prin cântec şi dans. Apolinicul şi Dionisiacul sunt puteri artistice care izvorăsc din natură, artistul fiind un imitator al acesteia.“(...) să-i calificăm pe greci, când visează, drept Homer, iar pe Homer drept un grec cufundat în vis; aceasta într-un sens mai profund decât ar face-o omul modern asemuindu-se cu Shakespeare în visurile sale”.[5]
Conştiinţa apolinică a omului este o aparenţă ce ascunde lumea dionisiacă. Grecii cunoşteau suferinţa şi durerea existenţei perceptibile şi se simţeau îngroziţi atunci când trebuiau să dea piept cu ea. O veche legendă îl surprinde pe înţeleptul Silen însoţitorul lui Dionysos spunându-i regelui Midas: “Neam netrebnic şi muritor, fiu al hazardului şi al trudei, de ce mă sileşti să-ţi spun ceea ce nu e bine pentru tine să auzi? Ceea ce e binele supreme, îţi este inaccesibil: a nu te fi născut, a nu fi, a fi nimic. Binele imediat următor ar fi pentru tine... să mori curând!”[6].  Pentru a putea accepta realitatea grecii au fost nevoiţi să-şi creeze zeii sub forma lumii olimpice a perfecţiunii şi fericirii apolinice. Pentru greci: “cel mai mai mare rău e să moară curând, iar răul următor este că odată şi odată trebuie să moară.”[7] Viaţa apolinica a omului îl identifică pe acesta cu existenţa. Dacă facem abstracţie de propria noastră existenţă precum şi de realitatea empirică a lumii, vom surprinde esenţa reală – “Unitatea primordială ce suferă în veci şi veşnic se contrazice”[8] – iar visul va fi transpus sub forma “aparenţei, aparenței”. Lumea apolinică a frumuseţii, surprinde prin cele mai bogate simboluri artistice, înfiorătoarea înţelepciune a lui Silen. Apollo evidenţiază necesitatea lumii chinurilor şi hiperbolizează noţiunea de principiu individuationis unde se realizează “mântuirea prin aparenţă”.  Spiritual Dionisiac îi dezvăluia elinului fundamentul ascuns al cunoaşterii şi suferinţei pe care se înălţa întreaga lui existenţă. Poetul liric apare în tragedia antică, ca un artist dionisiac contopit cu "Unicul – primordial", ce reproduce imaginea acestuia reprezentat prin muzică. Cunoaşterea geniului liric se depărtează de artistul plastic şi epic, prin contemplaţia pură a imaginilor muzicii dionisiace care exprimă durerea primordială şi ecoul ei primordial. “În cânt şi în starea sufletească lirică, actul volitiv (interesul personal al scopurilor) şi contemplaţia pură a mediului înconjurător se îmbină în chip minunat.”[9] Nietzsche consideră că omul nu este creatorul lumii artelor “această comedie a artei nu se joacă pentru noi”, însă omul este operă de artă ca fenomen estetic. Esenţa primordială a artei se dezvoltă geniului artistic, în momentul creaţiei atunci când aceasta se uneşte cu artistul absolut.
Arhiloc[10] a introdus cântecul popular în literatură ca oglindă muzicală a lumii. Spiritual muzicii precede poezia lirică, generând metaforele şi conceptele prin care aceasta se exprimă. În acelaşi timp muzica se ridică dincolo de orice aparenţă. Tragedia antică s-a născut din corul tragic al satirilor. Corul tragediei primitive transcede unei stări naturale închipuite şi cuprinde ființe naturale închipuite. Efectul stării dionisiace înlătura abisul dintre oameni din perspectiva societăţii şi a statului realizând unitatea veşnică, absolută a unui tot unitar, împreună cu natura. Prin uitarea de sine vraja dionisiacă identifică spectatorul cu scena tragică dincolo de limitele realităţii. În momentul trezirii din letargie atunci când realitatea cotidiană reapare în conştiinţă, în sufletul elinului apare un sentiment de negare a voinţei şi dezgust. Adevărata morală a lui Hamlet: “cunoaşterea ucide acţiunea; pentru a trece la fapte trebuie să fii învăluit în iluzie”[11].
Arta apare mântuitoare asupra chinului existent prin reprezentări precum sublimul şi comicul. Corul format din satiri reprezenta salvarea grecilor. Satirul era considerat o fiinţă divină. Satirul[12] exprimă relaţia primordială dintre adevărul absolut şi aparenţa sa. Spectatorul se identifică şi se metamorfozează prin auto – oglindire cu satirii dionisiaci. “Pentru poetul autentic, metafora nu e o figură retorică ci o imagine ce-i pluteşte în faţa ochilor luând locul unei noţiuni”[13], astfel geniul lui Homer ştia să vadă mult mai bine decât ceilalţi poeţi. În cadrul corului dionisiac se realizează o: “abdicare a individului ce se transpune într-o altă personalitate”.[14]
Drama se naşte din tragedie, din corul satiric. Factorul apolinic sileşte natura să ne dezvăluie tainele ei prin fapte nefireşti. Mitul lui Prometeu, creaţia lui Eschyl, generează prima problemă filosofică dintre om şi Dumnezeu, prin faptul că omul dispunea liber de foc, împotriva naturii divine. Omenirea îşi cucereşte idealul printr-o nelegiuire iar zeii ofensaţi sunt siliţi să pedepsească neamul omenesc care acceptă consecinţele faptei sale nefireşti. Dubla esenţă totodată dionisiacă şi apolinică ar putea fi exprimată astfel: “tot ce există e drept şi nedrept şi, în ambele cazuri, perfect justificat”.[15] Până la Euripide tragedia greacă avea un singur erou tragic Dionysos. Euripide a adus spectatorul pe scena facându-l să-și contemple alter –ego-ul dintr-o altă perspectivă. Țelul spre care tindea poetul era a întemeia drama prin eliminarea elementului dionisiac originar și atotputernic, transformând tragedia pe  baza artei și a concepției ne-dionisiace. Se revine prin arta epic apolinică , la mântuirea prin aparență , prin plăcerea provocată de aceasta.  La Euripide prima semnificația rațională a fiecărui personaj , făcându-se  astfel imposibilă identificarea totală a spectatorului cu suferințele și acțiunile eroilor. A aparut prologul înaintea expunerii , iar această introducere era realizată de zeități sau de un personaj cu o oarecare autoritate. Principiul său estetic se aproprie foarte mult de viziunea socratică care identifica frumosul cu rațiunea și conștientul. Socrate a fost singurul om care era capabil să spună că nu știe nimic. Ca un protest la poeții și artiștii contemporani, ce trăiau in iluzia cunoașterii din punct de vedere al instinctului. Moartea lui Socrate  s–a transformat într-un ideal atunci când acesta a acceptat-o cu deplină conștiință și fără frică. Socrate nu a înțeles arta tragică din două puncte de vedere: în primul rând o vedea ca o minciună , iar în al doilea rând considera că se adresează celor fără cultură filosofică.  Tânărul poet tragic Platon pentru a putea fi elevul lui Socrate , a trebuit să-și distrugă dramele. Moartea tragediei este generată de principiile optimismului Socratic. „A fi virtuos înseamnă a ști. Nu păcătuiești decât din neștiință. Omul virtuos este fericit”.[16] Socrate a reprezentat tipul omului teoretic. Omul superior însă surprinde în mijlocul existenței sale, cercul vicios al logicii și îmbrățișează o nouă formă de cunoaștere mântuindu-se prin artă. Dispariția spiritului muzicii, ucide tragedia. Voința se materializează prin muzică și naște lumea, iar mitul își cere esența în muzică . Toate modelele noastre de educație se raportează la idealul omului teoretic, propriu culturii alexandrine. Această cultură se baza pe o clasă de sclavi pe care o neaga sub mirajul demnitații omului și al muncii.
Nitzsche critică  educația și cultura epocii contemporane , care intră în conflict cu arta autentică. Țelul  suprem al tragediei antice și al artei pure era alipirea celor două limbaje artistice, cel apolinic și cel dionisiac. Mitul a dispărut odată cu tragedia . Atât muzica cât și mitul tragic s-au născut și vor renaște din pântecele primordial al dionisiacului.
În concluzie, tragedia antică s-a fondat pe două concepte principale apolinicul şi dionisiacul. Starea apolinică de vis a omului, era mântuirea prin aparenţă şi iluzie, în ceea ce priveşte suferinţa lumii reale. Această stare identifică omul cu principiul individuaţiei şi conştiinţa stării de acceptare a durerii. Prin dionisiac, omul putea accede spre adevărul primordial prin uitarea de sine”, prin detaşarea de lumea reală, prin starea de beţie. Eu consider că adevărata mântuire a omului se realizează prin unificarea celor două stări de creaţie în opera de artă autentică. Omul se detaşează de suferinţă prin tot ceea ce este frumos şi accede spre adevărul absolut şi cunoaşterea primordială. Principiul conştiinţei comune şi a unicităţii tuturor lucrurilor este adevărata salvare a omului superior. În opinia mea Nietzsche a criticat întreaga lume a artei contemporane care şi-a pierdut esenţa divină. Din cele relatate de Nietzsche, omul modern se îndepărtează de esenţa spiritului originar identificându-se tot mai mult cu raţiunea şi materialitatea. Opera de artă este privită în sens descriptiv şi considerată superioară muzicii ce o precede. Iluzia cunoaşterii se adânceşte şi se pierde în abisul ignoranţei şi a ”formei fără fond”[17]. Datorită formei abstracte a limbajului lui Nietzsche susţin cu tărie că acesta nu a fost niciodată pe deplin înţeles, culturile antisemite au interpretat, eronat în mod intenţionat filosofia şi estetica lui Nietzsche folosind-o ca un mijloc de manipulare, dezinformare şi îndoctrinare a societăţii. Manifestul lui Nitzsche îndeamnă spre o reîntoarcere la origini, la valorile abstracte şi divine ale conştiinţei umane. Chiar dacă idealul estetic al lui Nietzsche vizează cele mai înalte culmi ale artei şi ale adevărului primordial datorită faptului că Nietzsche reprezenta un fenomen antisocial, fiind învăluit de o tristă singurătate caracteristic principiului individuaţiei, rămân la părerea că Nietzsche îşi contestă propria condiţie. Trebuie să remarcăm faptul că bunele sale intenţii surclasează limbajul şi formulările atât de violente şi pesimiste, Nietzsche folosind o metodă extremă a adevărului şocant prin frică, suferinţă şi durere, totul pentru a putea trezi conştiinţa reală a creaţiei autentice. Dacă nu ne implicăm emoţional şi ne detaşăm de limbajul şi conceptele lui Nietzsche vom reuşi să surprindem prima treaptă către libertate, dorinţa supremă de reîntoarcere la origini. Protestul lui Nietzsche s-a lovit de percepţia societăţii contemporane asupra iluziei realităţii.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu